نشست خبری کانون کارگردانان برای بررسی ناامنی شغلی هنرمندان تئاتر و اتفاقات اخیر در زمینۀ توقیف نمایش های روی صحنه، با حضور رضا گوران، محمد یعقوبی، حسین کیانی، افسانه ماهیان، حمید پورآذری، روزبه حسینی، شکر خدا گودرزی و هادی عامل روز گذشته در تالار اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد.

در این نشست محمد یعقوبی و هادی عامل در حضور هیان مدیرۀ کانون کارگردانان به تشریح وقایع رخ داده برای دو نمایش «خشکسالی و دروغ» و «افسانه ببر» پرداختند.

.

رضا گوران: نمی توان به این اتفاقات بی تفاوت بود

به گزارش آریا، در ابتدای این نشست رضا گوران، عضو هیات مدیرۀ کانون کارگردانان، با ذکر اینکه: هر وقت نمایشی  روی صحنه می رود، به علت نبود تهیه کننده، عواقب کار را کارگردان نمایش به عهده می گیرد، گفت: اما این بار اینجا جمع شده ایم تا در مورد اتفاقاتی که این روزها در تئاتر ما باب شده است صحبت کنیم؛ اتفاقاتی که برای ما ناامنی ایجاد کرده است و نمی توان نسبت به آنها بی تفاوت بود. به همین خاطر از محمد یعقوبی و هادی عامل دعوت کردیم تا در مورد  اتفاقاتی که در خصوص نمایش هایشان افتاده صحبت کنند.

گوران ادامه داد: کانون کارگردانان بار تولید نمایش را به دوش دارد، با این وجود اتفاقاتی برای ما می افتد که کسی پاسخگو نیست و این احساس ناامنی را ایجاد می کند. توقیف آثار مسئله ای است که تئاتر امروز با آن درگیر شده است. ما ضامن برداشت و تعبیر افراد از تئاترها نیستیم که به علت برداشتی شخصی و نادرست از اثری، آن را توقیف می کنند. مشکل اصلی از ذهن این افراد است.

وی افزود: ما برای مردم و فرهنگ کشورمان تئاتر تولید می کنیم، پس چه لزومی دارد که رو به روی مردم قرار بگیریم؟ من به خودم اجازه نمی دهم که به مردم و خواسته هایشان توهین کنم.

این کارگردان تئاتر خاطر نشان کرد: باید قانون درستی برای شورای نظارت و ارزشیابی تصویب شود تا کارها براساس آن بازبینی شود، قانونی که متاسفانه در حال حاضر آن را نداریم.

یعقوبی: «خشکسالی و دروغ» یکی از آرامترین نمایشنامه های من بود

در ادامه محمد یعقوبی، کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» که به تازگی از توقیف در آمده، گفت: در ابتدا از بیانیه ای که «کانون کارگردانان خانه تئاتر» در مورد توقیف کار ما داد تشکر می کنم، این حرکت باعث دلگرمی گروه شد.

وی افزود: مشکل این است که دستور توقیف تئاتر ما از جایی صادر شد که بعد معلوم شد آن شخص اصلا کار را ندیده و با استناد به بعضی صحبت ها، نامه ای برای توقیف صادر کرده است. در صورتی که «خشکسالی و دروغ» یکی از آرامترین نمایشنامه های من بود که حتی فکرش را نمی کردم که توقیف شود.

این کارگردان ادامه داد: در مرحله اول بازبین ها گفتند که “کار مشکلی ندارد، فقط «بیست و پنج» هایت را به کار بینداز″ (اشاره به استفادۀ محمد یعقوبی از واژۀ «بیست و پنج» به جای تمام کلماتی که به نظر شورای نظارت نباید به زبان می آمد، در اجرای سال ۸۸ از همین نمایش) و مجوز اجرا را امضا کردند. ولی ناگهان پس از دو هفته اجرا، کارمان توقیف شد. و به صراحت می گویم که بعد از بازبینی مجدد نتوانستند هیچ ایراد قانع کننده ای از کار بگیرند، چرا که من کتاب این نمایشنامه را، که به چاپ هم رسیده، برای تصویب متن داده بودم و تمام دیالوگ ها همان بود که در آن کتاب هست.

یعقوبی: افراد پشت پرده چه کسانی هستند؟

یعقوبی خاطرنشان کرد: بعد از بازبینی مجدد و اصلاح کار هم برای رفع توقیف امروز و فردا می کردند، در صورتی که من مطمئن هستم که حق با ماست و هیچ اشتباهی نکرده بودیم و نمایش اصلا نیازی به توقیف نداشت. به همین خاطر به هیچ عنوان کوتاه نمی آیم و پیگیر  افراد پشت پرده کار هستم. چرا که «خشکسالی و دروغ» مشکلی نداشت و اگر شورای نظارت هنوز اندک غروری دارد باید اشتباهی که در مورد توقیف کار ما کرد را به جرات بیان کند و استعفا بدهد. البته امینی ،رئیس شورای نظارت و ارزشیابی، به من گفت “اگر کارت را درست نکردم، استعفا می دهم”. در ضمن به این فکر می کنم که افرادی که نمی توانند از خود قدرتی داشته باشند، چرا مسئولیتی را قبول می کنند؟

یعقوبی: موارد ممیزی ارتباطی به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی نداشت

یعقوبی گفت: زمانی که با شاه آبادی (معاونت هنری وزارت ارشاد) در مورد توقیف کارم صحبت شد از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند، در صورتی که ایشان باید از این مسائل مطلع باشند. آقای شاه آبادی لطفا روزنامه بخوانید تا از وقایع تئاتر ما مطلع شوید. دلایلی که برای توقیف نمایش به ما ابلاغ شد واقعا دلیل نبود و ارتباطی هم به هیچ یک از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ممیزی در تئاتر نداشته است.

وی تاکید داشت: ما تمام خط قرمزها را می دانیم و براساس آنها کاری را به روی صحنه می بریم، اما نمی دانم که چرا بعد از دادن مجوز باز هم کار توقیف می شود. و حتی الان هم که ما موارد را اصلاح کرده ایم، اجازۀ دو اجرایی شدن را به ما نمی دهند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: حس می کنم بعد از این حق هر بازیگری است که پیشنهاد بازی در کار من را نپذیرد، چرا که ممکن است کار توقیف شود، و ناامنی یعنی همین.

یعقوبی: مشکل را در داخل وزارتحانه می بینم

کارگردان نمایش «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: من در مورد کارم مشکل را در داخل وزارت خانه می بینم و حس می کنم که یکسری افراد برای چاپلوسی و خوش آمد مقام های بالاتر این کارها را انجام می دهند.

یعقوبی خاطرنشان کرد: من برنامه داشتم که اگر نمایش بعد از اصلاحِ مجدد اجرا نرود، با درآمد شب هایی که اجرا رفته ایم وکیل بگیریم و علیه وزارت خانه شکایت کنیم که گروه هم با این مسئله موافق بودند.

هادی عامل: توقیف نمایش هایی که با مخاطب ارتباط برقرار کرده اند، اتفاق خوبی برای تئاتر نیست

در ادامۀ این نشست هادی عامل کارگردان  نمایش «افسانه ببر» که کار او هم به تازگی متوقف شده است، گفت: نمایش ما به لحاظ سیاسی، اخلاقی و اجتماعی موردی نداشت و این عادلانه نیست که به یکباره جلوی اجرای آن گرفته شود.

وی گفت: همه ما هم اعتقاداتی داریم و می دانیم که در کجا کار می کنیم، اما نمی دانم که چرا کارها پس از بازبینی های پی در پی، ابتدا مجوز می گیرند و بعد در اواسط اجرا توقیف می شوند. این اتفاق خوبی برای تئاتری که با مخاطب ارتباط برقرار کرده نیست، چرا که اتفاقا این دو نمایش، یعنی «خشکسالی و دروغ» و «افسانه ببر»، از مرکز هیچ نوع حمایت مالی نشده اند و فقط به پشتوانۀ استقبال تماشاگر و فروش بلیت روی صحنه بودند.

وی افزود: من به دلیل اجرای «افسانه ببر» فرصت اجرای یکی دیگر از کارهایم در خانه هنرمندان را از دست دادم، و حالا این نمایش هم امکان اجرایش را از دست داده است. نکته جالب اینجاست که شورای نظارت موارد اصلاحیه را کتبی به ما ابلاغ نمی کند تا بدانیم که مشکل دقیقا کجا است؟

حسین کیانی: ما خواهان آرامش و امنیت شغلی هستیم

حسین کیانی ، عضو هیات مدیرۀ کانون کارگردانان، هم در این نشست گفت: اگر مقامات مسئول در تئاتر، به دنبال این هستند که از وقوع یک ضایعۀ اخلاقی در تئاتر و در جامعه جلوگیری کنند، نه تنها از این ضایعه جلوگیری نکرده اند بلکه هزینه های زیادی هم به جامعه تئاتری و غیر تئاتری وارد کرده اند. در بدترین حالت ضایعه اخلاقی ای که تئاتر می تواند به جامعه وارد کند در مقایسه با ضایعه اخلاقی ای که مثلا در حواشی فوتبال ایجاد می شود، بسیار ناچیز است.هیچ تئاتری در ذات خود تخریب گر نیست و به این علت که تئاتر هوش مخاطب را ده برابر می کند. هنرمند ناگزیر است همتراز با مخاطب پیش رود و نقش متولی را دارد.

کیانی افزود: گویا تئاتر به این دلیل ضرورتی برای مسولان تئاتری ندارد که نمی تواند مبلغ ایدئولوژی خاصی باشد. به همین خاطر است که بودجۀ آن اندک است و سلایق شخصی بر آن اعمال می شود. کمااینکه تئاتر از زمانی که وارد ایران شده، مورد کنترل بوده است. شاید دلیل اش آن است که کسی که در صدر تئاتر مملکت است، هنوز به درک ضرورتش نرسیده است.

وی اظهار داشت: ما خواهان آرامش و ایجاد امنیت شغلی هستیم و همه می دانیم که تم اصلی جامعه ما مذهبی است و همه ما اعتقادات خود را داریم، اما وظیفه ما این است که به شکوفایی برسیم و مخاطب را دست کم نگیریم.

کانون کارگردانان خواستار توضیح «حمید شاه آبادی» در مورد وقایع اخیر و معیارهای ممیزی در تئاتر شد

در پایان کانون کارگردانان خواستار ملاقات حضوری با حمید شاه آبادی برای پیگیری دو موضوع «قرارداد تیپ و اصلاح آن» و «توضیح دربارۀ اتفاقات اخیر تئاتر و اعلام مصادیق دقیق سانسور و ارزشیابی، منطبق بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، و بیان کتبی اصلاحاتی که به نمایش ها وارد است» شدند.

توضیح: این گزارش بر مبنای گزارش آریا (+) تنظیم شده است. گزارش های دیگر در این باره را می توانید در سایت خبرگزاری ایسنا (+)و مهر (+)ملاحظه کنید که در برخی جزئیات تفاوت هایی با هم دارند.

مطالب مرتبط