مراسم تودیع «مجمد دشت گلی» و معارفۀ «قادر آشنا»

بسیاری از هنرمندان تئاتر که روز «شنبه ۲۶ فروردین» برای حضور در مجمع عمومی «خانۀ تئاتر» قصد داشتند به سوی تئاترشهر عزیمت کنند، در طول روز با دریافت پیامکی مطلع شدند که مراسم تودیع محمد دشت گلی (سرپرست سابقِ اداره کل هنرهای نمایشی) و معارفۀ قادر آشنا به عنوان مدیر تازۀ این اداره نیز در همین روز و درست ساعتی پیش از برگزاری مراسم «خانۀ تئاتر» در تئاترشهر برگزار خواهد شد.

هرچند به نظر می رسد علت این همزمانی، آن بوده است که حضور هنرمندان در تئاترشهر به مراسم تودیع مدیر پیشین و معارفۀ مدیر تازه گرمای بیشتری بدهد، اما حضور هنرمندانِ تئاتر در این مراسم با بیان انتقاد آنها از وضعیت تئاتر کشور و مدیریت دولتی تئاتر همراه شد.

آنچه می خوانید گزارش خبرگزاری ایسنا از این مراسم است:

قـطب الدیـن صـادقـی: « تسـاهل و آزادی، جـوهـرۀ هـنر اسـت»

قطب الدین صادقیبه گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم که عصر امروز ـ ۲۶ فروردین ـ در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، قطب‌الدین صادقی ـ کارگردان تئاتر ـ از تخصص و مدیریت به عنوان دو عنصر مهم در ماندگاری تمام‌ نظام‌ها یاد کرد و تصریح کرد: تمام نظام‌های ماندگار تاریخ‌، موجودیت خود را مدیون مدیران و متخصصان خوبی هستند که در کنار یکدیگر فعالیت کرده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ آنچه در حوزه مدیریت فرهنگی باید رخ بدهد درک و همکاری این دو بخش است.

این کارگردان تئاتر از بودجه به عنوان مسالۀ بسیار حاد در تئاتر یاد کرد و افزود: بودجه تئاتر بسیار اندک و شیوه پرداخت آن نامناسب است و این روند هنرمند و متخصص را فرسوده می‌کند.

صادقی از توسعۀ فضاهای نمایشی به عنوان دیگر نیاز مهم تئاتر نام برد و گفت:‌ در حال حاضر مکان فرهنگی مناسب برای اجرای تئاتر نداریم. تئاتر ما تبدیل به تئاتر محیطی شده که در فضاهای مختلفی اجرا می شود.

وی با اظهار تاسف از نبودِ برنامۀ مدون در تئاتر ایران ادامه داد: باید برنامۀ تئاتر ما چشم‌انداز گسترده‌ای داشته باشد و نه چشم‌انداز روز به روز، چرا که در سیاست‌گذاری روز به روز اولین کسی که ضربه می‌خورد خود مدیر است.

این هنرمند تئاتر بر ضرورت شکل‌گیری نهالی مانند «تئاتر ملی» تاکید کرد و از تساهل به عنوان دیگر نیاز مهم تئاتر یاد کرد.

صادقی گفت: در حال حاضر تنگ‌نظری‌هایی از سوی کسانی که متعلق به وزارت ارشاد هم نیستند رخ داده که عرصه را بر هنرمندان ما تنگ کرده است. وقتی گروهی مجوز می‌گیرد هیچ کس نباید جلوی آن بایستد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد‌: ما نیازمند قانون و معیاریم و اگر این روند در چارچوب تساهل نباشد، نمی‌توانیم دست به خلاقیت بزنیم، زیرا جوهر هنر تساهل و آزادی است که بدون آن، انجام کار هنری ناممکن است.

صادقی خاطر نشان کرد:‌ اینها در کنار هم امنیت شغلی و آرامش خاطر هنرمندان را فراهم می‌کند.

امیـر دژاکـام: «مـدیـران می آینـد و می‌رونـد؛ بـرخـی نـام نیـکـی به یـاد می‌گـذارنـد و بـرخـی نـه

سپس امیر دژاکام دیگر سخنران این برنامه گفت: دو اشتباه بزرگ در طول ۱۰۰ سال اخیر داشته‌ایم، اول این که تئاتر را ویژه نخبگان دانسته‌ایم و دیگر اینکه مکان اجرای تئاتر سالن‌های سرپوشیده است.

این نمایشنامه نویس و کارگران تئاتر با بیان اینکه تئاتر هنر نخبگان هم است، ادامه داد: اگر تئاتر در تمام فضاها اجرا بشود، آن زمان است که در دسترس تمام مردم قرار می‌گیرد. اما تا زمانی که تئاتر به سالن‌ها تئاترشهر محدود شود هیچ کس از وجود آن با خبر نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نمایش‌های آیینی ایرانی اضافه کرد: گذشتۀ فرهنگی ما نشان می‌دهد تئاتر میان مردم وجود داشته، همچنان که امروز هم در دنیا چنین است و اگر این اتفاق در ایران هم بیافتد فرصت شغلی برای همه پیدا می‌شود.

به اعتقاد او؛ با شناخته شدن تئاتر برای همگان وضعیت بودجه این هنر هم بهبود پیدا خواهد کرد.

دژاکام خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان فرهنگی ببینند تئاتر برای همه مردم وجود دارد، تصمیم‌گیری‌هایشان دربارۀ این هنر تغییر می‌کند. اما امروزه مردم کمتر تئاتر را می‌شناسند، تئاتر در دل جامعه نیست و نمی‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش گفت: سال‌ها است که مدیران می‌روند برخی نام نیکی به یاد می‌گذارند و برخی نه. امیدوارم دوستان جدید هم نامی نیک بگذارند.

هادی مـرزبان: «جـنابِ «آشـنا»، بـد مـوقـعی به اداره کـل هنـرهای نمـایشـی آمـدیـد!»

هادی مرزبانهادی مرزبان دیگر هنرمند حاضر در این برنامه با اشاره به تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی در سال‌های مختلف یادآور شد: ۹ مدیر کل آمدند و رفتند، عده‌ای خاطرات بسیار خوبی به جا گذاشتند و برخی هم نه.

او خطاب به قادر آشنا گفت: جناب آشنا بد موقعی به اداره کل هنرهای نمایشی آمدید، بچه‌های تئاتر خواسته‌های بسیاری دارند. در شرایطی آمده‌اید که یکسری تئاترِ به خصوص حمایت می‌شود و دیگر نمایش‌ها از حمایت کامل برخوردار نمی‌شوند.

مرزبان ادامه داد: وقتی مدیری تغییر می‌کند، هنرمندان دوست دارند با مدیر جدید آشنا شوند، اما برخلاف جاهای دیگر امیدواریم شما ما را نبینید تا بتوانیم کار کنیم.

کارگردان نمایش «مومیا» اضافه کرد: کسانی که سال ۶۷ تئاتر ما راتعطیل می‌کردند، امروز مبتذل ترین فیلم‌ها را در تهران نمایش می‌دهند. در حالی که ما همان‌ها هستیم که در طول این سال‌ها تغییر نکرده‌ایم.

وی با اشاره به کمبود سالن به عنوان یکی از مشکلات تئاتر ایران اضافه کرد: چرا وقتی به دلیل کمبود سالن نمایش‌هایمان را در سالنی به جز تئاتر شهر اجرا می‌کنیم، اداره کل هنرهای نمایشی از ما حمایت نمی‌کند و همه چیز را به گروه می‌سپارد؟

هادی مرزبان در بخش پایانی صحبتش، محمدرضا الوند رییس جدید شورای نظارت و ارزشیابی در اداره کل هنرهای نمایشی را که در این برنامه حاضر بود، خطاب قرار داد و گفت‌: آقای الوند از شما گله‌مندم. بعد از ۳۳ سال برای اولین بار شورای نظارت متنِ پیشنهادی مرا رد کرده، البته متن دیگری را جایگزین کردم که قبلا تصویب شده است و فکر نمی‌کنم بتوانید جلوی اجرایش را بگیرید.

وی در پایان خطاب به قادر آشنا گفت: آقای آشنا می‌خواهیم تئاتر کار کنیم، امیدواریم وقتی از این اداره رفتید، همه بگویند ایشان مدیر بسیار خوبی بود.

محمـد دشـت گلی: «مـن خـود را جـزو خـانـوادۀ تئـاتر مـی دانـم»

محمد دشت گلیدر ادامه محمد دشت گلی ـ‌ سرپرست پیشین اداره کل هنرهای نمایشی ـ در سخنانی گفت: خود را جزو خانواده تئاتر می‌دانم، در این مجموعه هستم و خواهم بود.

او با تقدیر از معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: ‌وقتی در اداره کل هنرهای نمایشی بودم، برای انجام کارم اختیار کامل داشتم.

دشت گلی پیشبینی کرد با همراهی هنرمندانِ تئاتر امسال، سال بسیار خوبی برای تئاتر است و شاهد رشد و رونق این هنر خواهیم بود.

سپس حکم دشت‌گلی به عنوان مشاور معاون هنری وزارت ارشاد خوانده شد.

شـاه آبـادی: «اینگـونـه نشسـت هـا، فـرصـتی بـرای دردِ دل اسـت»

حمید شاه آبادیدر ادامه حمید شاه‌آبادی ـ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تقدیر از مدیران پیشین اداره کل هنرهای نمایشی گفت: گله‌ها و شکایت‌ها در عرصه تئاتر کم نیست و این گونه نشست‌ها فرصتی برای درد دل کردن است.

وی تاکید کرد: در کمبود‌های تئاتر کشور کسی تردیدی ندارد. فضای کالبدی ما در تئاتر به شدت دارای محدودیت است و بودجه‌های این حوزه علیرغم افزایش، کافی نیست.

معاون هنری با اشاره به رشد فارغ‌التحصیلان تئاتر در هر سال اظهار تاسف کرد: گرچه خانواده تئاتر گسترده‌تر می‌شود اما امکانات افزایش پیدا نمی‌کند.

شاه‌آبادی تاکید کرد: برای حل مشکلات تئاتر اول باید کاری کنیم بیش از گذشته در زندگی مردم موثر باشد که اگر این اتفاق بیافتد، مدیران فرهنگی هم توجه بیشتری به تئاتر می‌کنند. همچنان که تاثیرگذاری سینما بر جامعه کاملا روشن است.

وی با تاکید بر عدالت‌محوری افزود: باید برای رسیدن به این هدف امکانات برابری در تهران و دیگر شهر‌ها فراهم شود.

شاه‌آبادی ادامه داد: فضا به گونه‌ای فراهم شود که شرایط تاثیرگذاری تئاتر ایجاد شود.

او همچنین خواستار تعامل مدیران تئاتری با دیگر مدیران بخش‌های مختلف شد و ادامه داد: مدیران تئاتر باید بتوانند دیگر مدیران را با این هنر آشنا کنند و از سوی دیگر به گنجینه غنی هنرمندان هم توجه داشته باشند.

معاون هنری وزارت ارشاد از رشد ۴۰ درصدی اعتبارات تئاتر به عنوان دستاورد دو سال اخیر مدیریتش یاد کرد و گفت: رونق تئاتر در شهرستان‌ها باعث ایجاد نشاط و امید شده است.

شاه‌آبادی در پایان صحبتش گفت: خوشحالم دوره مدیریت، آقای دشت گلی دوره‌ای پرتلاش بود و ایشان انصافا بیش از انتظار من ظاهر شد. او خطاب به قادر آشنا تاکید کرد‌: حمایت همه جانبه معاونت هنری را خواهید داشت.

قـادر آشـنـا: با تئـاتـر بیـگـانـه نبـوده ام

معارفۀ «قادر آشنا»به گزارش ایسنا، در بخش پایانی برنامه، قادر آشنا که اخیرا به عنوان مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی حکم گرفته است در سخنانی از اندیشه به عنوان عنصر ماندگار کننده فرهنگ یاد کرد و گفت:‌ اگر می‌خواهید چیزی را ماندگار کنید، باید سراغ فرهنگ برویم و آن را اساس و مبنا بدانیم.

وی اضافه کرد: در حوزۀ نمایش هم باید نگرش‌ها را درست کنیم و به جامعه بقبولانیم.

قادرآشنا با اشاره به دوره فعالیتش در جهاد دانشگاهی و در ادارات کل ارشاد استان‌ها افزود:‌ در این مدت با تئاتر بیگانه نبوده‌ام و هرجا کار کرده‌ام بیشترین بودجه را به این هنر اختصاص داده‌ام.

وی افزود:‌ معتقدم نیستم باید کار را به بودجه منوط کرد. اما در عین حال می‌کوشیم با حمایت‌های معاونت هنری و وزارتخانه، بودجه را تامین کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: در توجه به تئاتر شهرستان‌ها نگرانی‌ها هنرمندان برطرف شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پایان صحبتش گفت: در میان دغدغه هنرمندان کار سختی ندیدم. تشکیل گروه‌های نمایشی و افزایش بودجه کارهای دشواری نیست. باید تلاش کنیم نگرش را به هنر نمایش تغییر بدهیم و هنر را برای مردم بخواهیم، نه هنرمندان.

«حمید شاه آبادی» در مراسم تودیع «محمد دشت گلی»

در مراسم معارفۀ مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی که یک ساعت پیش از برگزاری مجمع عمومی خانۀ تئاتر در تئاترشهر برگزار می شد، تعدادی از کارمندان اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد و هنرمندان، از جمله اسماعیل خلج، داود رشیدی، آتیلا پسیانی، حسین مسافر آستانه، داوود فتحعلی بیگی، بهزاد فراهانی، بهروز غریب پور، محمدرضا خاکی، مسعود دلخواه، حسین کیانی، رضا گوران، روزبه حسینی، شهرام کرمی، محمدحسین ناصربخت، یاسر خاسب، فریبا رییسی، رحمت امینی و … حضور داشتند.

بیشـتر بخـوانیـد:

«رابرت لوپاژ»؛ قدم زدن در جاده ای بی پایان، به سوی رویا
پرمخاطب های «تئاتر شهر» در سال 90 کدام نمایش ها بودند؟
رابرت لوپاژ؛ جز ناخودآگاهِ انسان، هیچ جادویی در میان نیست
«تئاتر»، «غذا»، «جامعه» و «بحرانِ اقتصادی» در یونان
نغمه ثمینی: برای دفاع از شرافت حرفه ای ام می جنگم
نگاهی دوباره به «فوگارد»؛ به بهانۀ هشتادسال مبارزۀ او در تئاتر
گزارشِ سکوت؛ ادای احترام «حسن معجونی» به «حمید سمندریان»
نامۀ «نغمه ثمینی» به «بهرام بیضایی» به مناسبت تولدش
ملاقات با «تام استوپارد»؛ تئاتر یک سرگرمی روشنفکرانه است