برای گرامیداشت جایگاه محمود استاد محمد در ادبیات نمایشی ایران، نمایشنامۀ «آسیدکاظم» - در روزهای ۲۳ و ۲۴ اسفند سال ۹۰ – با کارگردانی محمد رحمانیان در خانۀ هنرمندان ایران نمایشنامه خوانی شد.

آنچه می شنوید صدای ضبط شدۀ این مراسم است که برای نخستین بار در «نمایشگر» منتشر می شود*.

نقش خوان ها: حسن پورشیرازی، افشین هاشمی، زهیر یاری، عباس غفاری، محمودرضا رحیمی، علیرضا ناصحی، پیام امیرعبداللهیان، پژمان عبدی و محمدعلی حسینعلی پور

و با حضور محمد چرمشیر

محمود استاد محمد (نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر) متولد ۱۳۲۹ در آبادان است که کار تئاتر را از جوانی و در همراهی با هنرمندانی چون عباس جوانمرد و بیژن مفید آغاز کرده است.

او در کنار هنرمندانی چون اسماعیل خلج، از جمله نمایشنامه‌ نویسان ایرانی است که با فاصله گرفتن از زبانِ متاثر از ترجمۀ نمایشنامه های خارجی، زبان مردم کوچه و بازار ایران را وارد ادبیات نمایشی ایران کرده است.

استاد محمد در کارنامه کاری‌ خود به عنوان نمایشنامه نویس، آثار گوناگونی چون «آسید کاظم»، «شب بیست و یکم»، «سرای شکنج و رنج»، «دیوان تئاترال»، «گذر خلیل ده مَرده»، «آخرین بازی»، «کافه مک ادم» و «تهرن» را به تئاتر ایران هدیه داده است.

مجموعه آثار این هنرمند با عنوان «ای کاش که جای آرمیدن بودی» از سوی نشر قطره منتشر شده است.

 

*با سپاس از محمد رحمانیان، کامبیز بنان و علیرضا فولادشکن

بیشـتر بخـوانیـد:

چگونه نیروی جادویی هارولد پینتر «مرگ و دوشیزه» را نجات داد
بهرام بیضایی: آیا فردا روز بهتری است؟
معرفی کتاب: نمایشنامۀ «پینوکیا» نوشتۀ «استفانو بننی»
مقدمه ای بر «شکسپیر معاصر ما» نوشتۀ «یان کات»
نگاهی به میراثِ ماندگار «یان کات» و تأثیر «شکسپیر معاصر ما»
یادداشت «محمد رحمانیان» دربارۀ «روز حسین» و «نشر چشمه»
یادداشتی از «امین عظیمی»؛ نگاهی به تئاتر ایران در سال 1391
در این مُلک بهای جان یک هنرمند به چه میزان است؟
یادداشتی از «محمود استاد محمد»: «تو هم وقتِ مُردن زیبا شدی؟»